Nejnovější výrobky

Akce

Konzole XBOX 360

Zajímavosti

Army of Two - Recenze

Autor: Filip Dočekal, 14.03.2008 11:48, zobrazeno 8949x

Army of Two - Recenze Poprvé jsem měl s Army of Two čest již ke konci minulého roku, kdy také měla hra původně vyjít. S předstihem jsem tenkrát dokončil kampaň z review kódu a byl docela spokojen. Líbila se mi široce pojatá kooperace dvojice žoldáků, přičemž jste oba buď ovládali ve dvou s kamarádem ve splitcsreenu, nebo přes internet. Popř. v singlu "vypomohla" tehdy hodně špatná a svéhlavá AI. Ovšem doslova za pět minut dvanáct pak najednou přišla zpráva o nečekaném odložení skorem již vylisované hry až na první čtvrtletí roku 2008.

V původní verzi jsem kritizoval zmíněnou AI umělého kolegy, která přese všechny proklamace byla hodně špatná a tak byl postup v singlu díky tomu poměrně obtížný. Kolega si totiž mnohdy dělal co chtěl a i přes zákaz klidně naběhl mezi partu nepřátel, kteří ho v cuku letu rozstříleli na cucky. Hodně diskutovaný systém léčení, kdy jste napřed museli zraněného kolegu odtáhnout a pak skrze stereotypní mačkací minihry mu přikládat dámské tampony na bolístky, se stal již po několika úrovních doslova otravným.

Hlavně díky stálému umírání uměle řízeného kolegy byla poslední úroveň v sídle žoldácké agentury v Miami velice frustrující a obtížná. Nicméně velký potenciál hry zejména v oblasti kooperace se nedal zapřít. Docela jsem se divil, proč došlo nakonec k odkladu, protože i když byla hra obtížná v singlu, v kooperaci s živým parťákem se jednalo o neskutečnou zábavu. Nicméně dnes, kdy mám za sebou druhé dokončení kampaně, tentokráte z nové předělané verze hry, již vím, že se vydání neposunulo, jak se spekulovalo, kvůli předvánočnímu silnému lineupu a konkurenci na trhu, nicméně právě kvůli doladění rozporuplné AI a celkové obtížnosti.

Nicméně kromě pozitivních věcí, jako je vyladění AI nepřátel i kolegy, takže nyní je rozum charakterů ve hře opravdu výborný, se najde bohužel i několik věcí, jenž se nakonec do hry nevešly, přitom ve starší verzi ještě byly přítomny. Nejvíce mě v tomto kontextu mrzí vypuštění řidičských misí, kdy jste sice jen po krátkou dobu řídili útočnou buginku Rangers (to bylo v úvodní misi v Somálsku) a podobně ovládali tank M1A1 Abrams, tuším že v jedné z Iráckých úrovní. Rozporuplný systém léčení byl zjednodušen, takže nyní již stačí držet jediné tlačítko několik sekund, kdy se kolega dá dohromady.

Nicméně to hlavní, tedy umělá inteligence se radikálně vylepšila, takže nyní v protikladu s původní verzi dokáže počítačem řízený kolega dokonce plno práce zastat úplně sám, což na nejnižší obtížnost značí kupodivu i souboje s bossy, které se mnohdy vyřeší skoro samy. Ruku v ruce s tím klesla i obtížnost v singleplayeru, takže nyní rozsah tří obtížností (nejvyšší není od začátku přístupná) vyhoví určitě každému. Zůstala ale hodně krátká herní doba, což značí, že na nejlehčí obtížnost, nebo v kooperaci s živým spoluhráčem dojedete kampaň již za 5-7 hodin. Díky nyní parádní AI je tak kooperace i v singlu opravdu znamenitá a v multiplayeru ještě lepší.

Jasně nejlepší požitek ale nabízí Army of Two v kooperativním režimu, kdy vedení parťáka převezme živý hráč. A je celkem jedno, jestli si střihnete spolupráci přes rozdělenou obrazovku, system link, nebo přes internet. Ve všech případech vám vykrystalizuje ryzí akce s takovou mírou taktiky, jakou si sami uděláte. Můžete se sice pustit do protivníka hurá stylem, kdy oba prostě půjdete čelem a vykosíte, co vám přijde pod nos. Jenže hra je navržená tak, že v některých situacích se s tímto přístupem daleko nedostanete. Alfou a omegou je samozřejmě kvalitní krytí, ruku v ruce s rozdělením týmu a obchvatem nepřátelské skupiny. Stačí se dohodnout, aby jeden kropil z krytu nepřátele a poutal jejich pozornost.

Druhý se jim zatím proplíží za záda a v pohodě dokončí likvidační prácičku. Netřeba ani připomínat daleko větší zábavu při souhře živých hráčů v některých striktně kooperativních činnostech, jako je např. postup za neprůstřelným štítem, nebo dveřmi od auta, kdy jeden drží štít a druhý mu pálí přes rameno. Není totiž nic lepšího, než vypolíčkovat spoluhráče na gauči vedle vás, který štít drží tak nešikovně, že vám protivníci stále postřelují rameno. Vždy je zkrátka zábavnější kooperovat s kolegou z masa a kostí, než s umělým mozkem - i když je jeho inteligence tak dobrá, jako v Army of Two. Army of Two tak patří ke špičce dnešní multiplayerové zábavy, protože chytrý design hry nechává vyniknout opravdu hutné kooperaci, která v této podobě není v současnosti vůbec standardem.

Autor: Michal Jonáš

Průměrné hodnocení
1,80